فرید

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

بصیرت در سیره سیاسی امام خمینی«ره»

14 خرداد 1395 توسط العبد العاصی

 


امام «ره» هادی همیشگی


امام «ره» به دلیل هوشیاری هیچ گاه خود رامسیر موجها و نسیم های مقطعی و انحرافی قرار نداد و همیشه نقش ناظر یا هادی و کنترل کننده حوادث را به عهده داشت؛ ایجاد تشکیلات و گروه های سیاسی و تولد یافتن سازمان های به ظاهر انقلابی و نفوذ آنان در اقشار مختلف و قبضه نمودن فرهنگ جامعه در چهره ملی گرایی و یا به اسم مجاهدین خلق و طرفداران اسلام راستین که در صورت بروز یک موج انقلابی و تغییر رژیم و سیاست، مجددا بتوانند از کانال آن ها حکومت را قبضه نمایند و راه را برای استعمار جدیدی هموار سازند، از این رو، حتی از پیش،روسای جمهور و وزرا را نیز تعیین می کردند!مسلما تشخیص این چهره های پلید و منافق صفت کار آسانی نبود؛ بلکه از بزرگترین مشکلات بود که نمونه بارز آن جریان منافقان در نجف بود که آن ها با ایجاد زمینه های کاملا مساعد و حساب شده و بدون مطرح کردن شناخت خود از مبدا و معاد و رسالت،در سطح عموم مردم، موفق شده بودند حمایت اکثریت قریب به اتفاق شخصیت ها و رجال علمی و سیاسی در متن مبارزه را به خود جلب کنند و آنان از این طریق می خواستند با جلب حمایت امام«ره» از آنان، سند اعتبار و پشتیبانی دریافت کنند؛ اما امام«ره» با تامل و بصیرت با آنان برخورد کرد و چهره زشت آنان رااز لابه لای ده ها پرده فریب و نیرنگ و از متن نوشته و آثار آنان کشف نمود و بعد از آن همه کوشش و تلاش و این طرف و آن طرف منافقان، با یک جمله، کاخ آما ل و آرزوهای کثیف آنان را در هم ریخت و آن این که :« شما به همین اندازه که من در طرد و نفی شما سخن نمی گویم، راضی باشید»


از مرحوم علامه شهید آیت الله مطهری«ره» نقل شده است که فرمود:« اگر امام«ره» آن روز در تایید و حمایت آنان سخنی فرموده بودند، ما امروز هیچ چیز نداشتیم».به خوبی روشن است که بیشتر چهره ها از آنان حمایت می کردند و تنها امام «ره» باقی مانده بودند که امید آن ها را به یاس و حرمان مبدل ساختند تا این که انقلاب پیروز شد.


مشاهده شده در ماهنامه شمیم یاس،ش59، ص20

 نظر دهید »

شاخص های سیاسی مکتب امام(ره)

14 خرداد 1395 توسط العبد العاصی


می خواهم روی مکتب سیاسی امام تکیه کنم .مکتب سیاسی امام نمی تواند از شخصیت پر جاذبه ی امام جدا شود. راز موفقیت امام در مکتبی است که عرضه کرد و توانست آن را بطور مجسم و بصورت یک نظام، در مقابل چشم مردم جهان قرار دهد. مکتب سیاسی یی که امام آن را مطرح و برای آن مجاهدت کرد و آن را تجسم و عینیت بخشید، برای بشریت و برای دنیا، حرف تازه دارد و راه تازه پیشنهاد می کند. چیزهایی در این مکتب وجود دارد که بشریت، تشنه ی آنهاست؛ لذا کهنه نمی شود…امام در مکتب سیاسی خود زنده است، و تا این مکتب سیاسی زنده است، حضور و وجود امام در میان امت اسلامی، بلکه در میان بشریت،منشا آثار بزرگ و ماندگار است.


1-در هم تنیدگی معنویت و سیاست: مکتب سیاسی امام دارای شاخص هایی است. در مکتب سیاسی امام، معنویت با سیاست در هم تنیده است. حتی در مبارزات سیاسی، کانون اصلی در رفتار امام، معنویت او بود.همه ی رفتارها و همه ی مواضع امام، حول محور خدا و معنویت دور می زند. می دانست کسی که در راه تحقق شریعت الهی حرکت می کند، قوانین و سنت های آفرینش کمک کار اوست. او معتقد بود که:« ولله جنود السماوات و الارض و کان الله عزیزا حکیما»


2-اعتقاد واقعی به نقش مردم: شاخص دوم، اعتقاد راسخ و صادقانه به نقش مردم است؛ هم کرامت انسان، هم تعیین کننده بودن اراده ی انسان. نتیجه ارزشمندی. کرامت داشتن این است که در اداره ی سرنوشت بشر و یک جامعه، آراء مردم باید نقش اساسی ایفا کند. لذا مردم سالاری در مکتب سیاسی امام بزرگوارما، مردم سالاری حقیقی است؛ شعار و فریب و اغواگری ذهن های مردم نیست.
3- مکتب جهانی: شاخص سوم، نگاه بین المللی. جهانی این مکتب است،مخاطب امام در سخن و ایده ی سیاسی خود، بشریت است؛ نه فقط ملت ایران- مکتب سیاسی امام، این خیر و استقلال و عزت و ایمان را برای همه ی امت اسلامی و همه ی بشریت می خواهد؛ این رسالتی است بر دوش یک انسان مسلملن…مکتب سیاسی اسلام، فکر درست و سخن نو خود را تبیین در فضای ذهن بشریت رها می کند و مثل نسیم بهاری و عطر گل ها در همه جا می پیچد.


4- پاسداری از ارزش ها: شاخص چهارم، پاسداری از ارزش هاست، که مظهر آن را امام بزرگوار در تبیین مساله ی ولایت فقیه روشن کردند، از اول انقلاب اسلامی و پیروزی انقلاب و تشکیل نظام اسلامی، بسیاری سعی کرده اند مسئله ی ولایت فقیه را نادرست، بد و بر خلاف واقع معرفی کنند


5- عدالت اجتماعی: آخرین نکته ای که به عنوان شاخصه ی مکتب سیاسی امام عرض می کنم، مسئله ی عدالت اجتماعی است.عدالت اجتماعی یکی از مهم ترین و اصلی ترین خطوط در مکتب سیاسی امام بزرگوار ماست. در همه برنامه های حکومت- در قانون گذاری و در اجرا و در قضا- باید عدالت اجتماعی و پر کردن شکاف های طبقاتی،مورد نظر و هدف باشد.


بیانات مقام معظم رهبری در مراسم سالگرد امام(ره)14\3\138

 نظر دهید »

اندیشه سیاسی امام خمینی(رحمه الله)

13 خرداد 1395 توسط العبد العاصی


 

مردی که طلایه دار مردان خداست                                            از طایفه نور نوردان خداست

قطبی که مدار چشم او قبله نماست                                         قلبش گل آفتاب گردان خداست

 

اندیشه سیاسی امام خمینی(رحمه الله)، جزیی از اندیشه کلان وی و متاثر از ابعاد مختلف اندیشه های ایشان است.از آنجا که امام خمینی(رحمه الله) شخصیتی چند بعدی است که آثار متعددی در حوزه مباحث عرفان، فقه، فلسفه، کلام و سیاست از ایشان بر جای مانده است، و به دلیل آن که وی بنیان گذار و رهبر نظامی مبتنی بر اندیشه های اسلامی بوده، بدیهی است که اندیشه سیاسی وی تمام مفاهیمی را که در حوزه حکومت و جامعه کاربرد دارد، در بر می گیرد.

محوری ترین مفاهیم اندیشه سیاسی امام خمینی(رحمه الله) را می توان این گونه شمرد: رابطه دین و سیاست، عدالت، آزادی، استقلال، مردم سالاری، قانون مداری و قانون گرایی، فرهنگ، وحدت و اتحاد مسلمانان، مصالح اسلام و مسلمانان، دعوت جهانیان به اسلام و گسترش آن، احیای هویت ملی - اسلامی، سیاست خارجی مبتنی بر آرمان های اسلامی و دفاع از مظلومان و محرومان در سراسر عالم.

 

مشاهده شده در چه بگوییم اثر محمد رحمتی شهرضا،ص 455

 2 نظر
تیر 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

فرید

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • اخلاقی
  • مذهبی
  • بیانات رهبری
  • مهدویت
  • کلام بزرگان
  • سبک زندگی
  • سبک زندگی شهدا
  • روایات
  • شرح زیارت امین الله
  • جلوه های لاهوتی
  • گلشن ابرار
  • خانواده
  • مناجات
  • شهید مطهری
  • امام خمینی
  • اقتصاد مقاومتی
  • ماه مبارک رمضان
  • تبلیغ
  • دعا
  • احکام
  • حجاب
  • امام سجاد(ع)

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس